Persberichten 2015

Persberichten 2014

Persberichten 2013

Persberichten 2012

Persberichten 2011

Persberichten 2010

Artikel Investeren in Morgen: Direct verhuren aan de klant

Het concept van Airbnb is ongekend populair en kent de nodige navolging. Voor verhuurders zijn er dan ook verschillende voordelen.
 

Allereerst is het verhuren van het eigen huis via een website – zoals in het geval van Airbnb- een laagdrempelige manier voor eigenaren. Ze komen immers vrij snel en direct in contact met de huurder zonder dat er een organisatie tussenzit die er verdere bemoeienis mee heeft.
Zo is ook de ervaring van Jens van den Broek, algemeen manager van Micazu. Dit Nederlandse equivalent van Airbnb heeft –in tegenstelling tot het beroemde voorbeeld- als niche dat het voor en door Nederlanders is bedoeld. “Groot voordeel aan dit soort concepten is verder dat verhuurders meestal geheel vrij zijn in de totstandkoming en betaling bij verhuur”, zegt hij. “Als het goed is wordt de verhuurder daarnaast niet beperkt als hij elders met zijn huis wil adverteren, en zijn er ook services op de website waarvan hij gebruik kan maken zoals een automatische boekingskalender.”

Andere voordelen

Bovendien kan het directe contact met de huurder voor een huiseigenaar prettiger zijn omdat het vertrouwder is. In sommige gevallen ook, ontmoeten de partijen elkaar eerst voordat het huis überhaupt wordt verhuurd. Volgens Jens van den Broek vinden verhuurders dat vaak een prettige, open en betrouwbare manier van zakendoen.
Huurders maken daarentegen graag gebruik van een Airbnb-achtige opzet omdat zij met vragen direct terechtkunnen bij de eigenaar. Ook voor aardige tips. Het kan een meerwaarde zijn als de verhuurder net dat ene leuke tentje in een achterafstraatje weet te tippen, in plaats van de geijkte uit de reisgidsen. “In het geval van Micazu vinden mensen het bovendien prettig om te verhuren aan of huren van een landgenoot.”
Een ander groot voordeel in de verhuur zijn de relatief lage kosten, zo vervolgt Van den Broek. “Waar bij traditionele organisaties eigenaren vaak 30 procent van de huursom kwijt zijn aan bemiddelingskosten is dat bij concepten als deze vaak fors minder, en betaal je een vast of variabel abonnementsbedrag per jaar. Aardig aan verhuren via een dergelijke site kan ook zijn dat je contact kunt leggen met andere verhuurders.”

Boekers van morgen

Concepten zoals deze hebben volgens Van den Broek de toekomst. “De jongeren van nu zijn de boekers van morgen en die regelen hun vakantie niet meer met behulp van een reisgids of via een reisbureau. Reistips vinden ze online via TripAdvisor of met apps. Ik verwacht dat traditionele reisaanbieders blijven bestaan maar er gaan zeker klappen vallen. De deeleconomie is daarin dé trend. De laatste jaren delen mensen auto’s, fietsen en snowboards en waarom zou je bijvoorbeeld nog een boor kopen? Huurders gaan steeds meer af van de reguliere aanbieders en willen alles zelf bepalen. Er zijn geen geheimen meer omdat je online alles kunt achterhalen. En de huiseigenaren? Die accepteren steeds minder vaak de hoge kosten van een traditionele aanbieder. Ze willen zelf alle controle in eigen hand houden.”

Meld je aan!