Persberichten 2015

Persberichten 2014

Persberichten 2013

Persberichten 2012

Persberichten 2011

Persberichten 2010

Micazu wil marktplaats zijn voor vakantiehuizen

13 juli 2010

Door Jannemiek Starkenburg - Emerce

Micazu, een online marktplaats voor vakantiehuizen van particuliere huisbezitters, vraagt geen commissie bij de verhuur van vakantiehuizen. Het wil slechts een platform bieden tussen huiseigenaar en vakantievierders. "We willen het beter doen dan onze concurrenten. Als je het vergelijkt met initiatieven van touroperators, dan is onze propositie aantrekkelijker", aldus General Manager Raymond Hoevenaar.

Micazu heeft na een uitgebreide analyse van de concurrent op de markt van vakantiehuizen besloten dat het beter kan. "Ons businessmodel ziet er anders uit dan bij bijvoorbeeld de touroperators. We vragen een lidmaatschap, van 111 euro per jaar en tien euro per boeking. Dat laatste kan je als huiseigenaar afkopen wanneer je denkt veel boekingen te maken. Dan betaal je 165 euro." Hij trekt de vergelijking met Marktplaats.nl. Het kost weinig tot niks om een advertentie te plaatsen. "Als je meer op wilt vallen, dan betaal je extra. Bovenaan de pagina je huis tonen, dat kost een tientje, op de homepage staan kost 25 euro. Touroperators vragen commissie. Stel dat je voor 1000 euro per week een villa verhuurt, dan ben je al snel 300 euro kwijt aan een boeking."

Hoevenaar merkt dat touroperators ook zelf dergelijke initiatieven gaan ontplooien. "We zitten dus op de goede weg. Je ziet dat het model van touroperators, waarbij ze dertig procent van de boeking vragen, eindig is. Dat is niet meer te rechtvaardigen omdat online de markt heeft veranderd."

Mobiel

Micazu geeft de bezitter van een vakantiehuis een plek om het huis te tonen en een boekingsmodule, maar de eigenaar moet de rest zelf doen. De focus ligt op de particulier, maar er komt nog een module voor de kleine vakantieparken. Er wordt nu hard gewerkt aan een mobiele boekingsmodule. "We willen zorgen dat de eigenaren de reserveringen op de mobiel kunnen managen. Daar kunnen ze zien wanneer een huis nog beschikbaar is, of er al geld is binnengekomen en wie er geboekt heeft. Dat back office-systeem gaan we als eerste mobiel maken."

Om de massa te bereiken is Micazu, een initiatief van D-rent, een samenwerking aangegaan met zusterorganisatie D-reizen. "Zij zetten ons en ons aanbod prominent op hun site. De distributie is daarmee gewaarborgd. Daarnaast willen we straks ook samenwerkingen aangaan met buitenlandse reisorganisaties en op die manier de internationale markt op", aldus Hoevenaar.

Aanbod

Op dit moment staan er rond de 4.000 vakantiehuizen op de site uit 55 landen. Hiervan is 80 procent van een Nederlandse eigenaar. Het land met het meeste vakantiehuizen is uiteraard Spanje met 800 vakantiewoningen. Daarna volgt Frankrijk.

Hoevenaar: "We zijn begonnen met de basis die D-reizen ooit heeft gelegd. En daarnaast adverteren we in de media waarvan we denken dat zich daar de huiseigenaren bevinden. De helft van ons budget gaat op aan AdWords. Met zoekwoorden als verhuur vakantiewoningen, daar scoren we mee."

Nog dit jaar moeten er 6.000 huizen op de site staan en ongeveer 15.000 boekingen gedaan worden. Binnen twee jaar wil Hoevenaar 20.000 huizen kunnen tonen, waarbij het merendeel uit samenwerkingen met buitenlandse reisorganisaties moeten komen.

Meld je aan!