Veelgestelde vragen over het huren van een vakantiehuis

Wie is Micazu?

Micazu is de grootste Nederlandse marktplaats voor particuliere vakantiehuizen. Op Micazu kun je kiezen uit meer dan 12.000 vakantiehuizen in meer dan 50 landen. Je boekt bovendien rechtstreeks bij de verhuurder, dus je weet allebei precies wat je kunt verwachten en de kosten zijn vaak een stuk goedkoper. 

Micazu is in 2010 begonnen omdat we zagen dat Nederlandse huiseigenaren die hun vakantiehuis wilden verhuren erg in de klauwen van de toenmalige (traditionele) verhuurbedrijven zaten. Wij wilden een alternatief bieden en eigenaren en beheerders (verhuurders)  meer vrijheid en controle geven over de verhuur van hun eigen vakantiewoning. Want wie kan een huis beter beschrijven dan de verhuurder zelf?

De verhuurders maken hun eigen advertentie op Micazu. Zij plaatsen hun beste foto's en video's, schrijven de tekst, bepalen de huurprijzen en wisseldagen en geven een persoonlijke beschrijving van hun woning en de omgeving. Ook leggen ze uit wie ze zijn en waarom ze de betreffende woning hebben gekocht.

Dit alles om jou te laten genieten van de perfecte vakantie. En vaak voordeliger dan andere verhuurplatforms omdat wij jou geen service- of boekingskosten in rekening brengen; onze service kost je helemaal niets. De enige persoon aan wie je betaalt is de verhuurder van het huis.

Micazu is een online platform waar verhuurders van een vakantiehuis zelf hun vakantiehuis kunnen verhuren aan anderen. Doordat wij een online platform zijn waar de verhuurder zelf zijn huis adverteert, is Micazu geen touroperator. Je doet als huurder dan ook direct zaken met de verhuurder van het betreffende vakantiehuis.

Hoe annuleer ik mijn reservering?

Het kan voorkomen dat je je reservering wilt annuleren. Neem in geval van annulering altijd contact op met de verhuurder. Alleen de verhuurder kan de annulering voor je verwerken.

Nog niet geaccepteerde reservering
Is je reserveringsaanvraag nog niet geaccepteerd door de verhuurder?
Stuur dan een bericht via de advertentie van het vakantiehuis door bij het profiel van de verhuurder op ‘Stel een vraag aan’ te klikken. Geef duidelijk aan dat je de reserveringsaanvraag wilt annuleren en vermeld eventueel de reden.

Geaccepteerde reservering
Is je reservering al geaccepteerd door de verhuurder? Informeer de verhuurder dan schriftelijk (per e-mail) over je annulering en vermeld eventueel de reden. De annuleringsvoorwaarden van de verhuurder zijn van toepassing. Neem contact op met de verhuurder als deze niet duidelijk zijn.

Heb je een annuleringsverzekering afgesloten? Controleer bij je verzekeringsmaatschappij of de annuleringskosten worden gedekt.

Zodra de verhuurder de annulering heeft verwerkt, ontvang je een bevestiging van annulering per e-mail van Micazu.

Hoe reserveer ik een vakantiehuis bij Micazu?

Zoeken
Zoek vanaf de homepage op land, reisdata en/of aantal personen. Gebruik de filters om te verfijnen, bijvoorbeeld aantal slaapkamers, faciliteiten, huisdieren, privézwembad of dichtbij zee.

Je kunt de vakantiehuizen ook op een landkaart bekijken. Nadat je een eerste zoekopdracht hebt ingevoerd, verschijnt er onder in je scherm een knop, ‘Toon vakantiehuizen op kaart’ (of ‘Kaart’ op mobiel). Op de kaart zie je zwarte en/of grijze markeringen, zwarte markeringen zijn vakantiehuizen die voldoen aan je zoekfilters, grijze markeringen niet. Wanneer je op een markering klikt, zie je een foto en korte beschrijving van het vakantiehuis. Door op de foto te klikken, word je doorgestuurd naar de advertentie van dit huis.

Zo zie je alle vakantiehuizen die bij elkaar in de buurt liggen op een overzichtelijke manier.

Boeken
Heb je een vakantiehuis gekozen? Klik in de kalender op de gewenste aankomst- en vertrekdatum. Indien je de data al had opgegeven bij je zoekopdracht, is het al voor je geselecteerd in de kalender. De prijs voor één persoon wordt direct getoond. Klik op Start je reservering om verder te gaan. Vul je reisgezelschap in. De prijs past zich automatisch aan op het aantal personen en je wensen. Vul je gegevens in, controleer je gegevens en klik tot slot op Verstuur mijn reservering.

De verhuurder ontvangt je aanvraag en neemt binnen vijf dagen contact op. In sommige gevallen is de reservering direct bevestigd.

Na acceptatie ontvang je een e-mail met betaalinformatie en de contactgegevens van de verhuurder. Voor vragen kun je direct contact opnemen met de verhuurder.

 

Hoe neem ik contact op met de verhuurder?

Heb je een vraag over een vakantiehuis? Je kunt eenvoudig contact opnemen met de verhuurder. Klik in de advertentie bij het profiel van de verhuurder op ‘Stel een vraag aan’ om je vraag direct te versturen en snel een antwoord te ontvangen. Bij het profiel zie je vaak ook de gemiddelde reactietijd van de verhuurder. 

De verhuurder ontvangt je vraag per e-mail en zal zo snel mogelijk reageren, zodat je verder kunt met het reserveren van jouw ideale vakantiehuis!

Heb je al een geaccepteerde boeking? Dan staan de contactgegevens van de verhuurder in je bevestigingsmail.

 

Hoe worden de tarieven op Micazu bepaald?

Op Micazu beheren de eigenaren zelf hun huurtarieven. Sommige eigenaren hanteren een all-inclusive prijs, waar er geen bijkomende kosten zijn. Andere eigenaren hebben bijkomende kosten in hun advertentie toegevoegd (bijvoorbeeld eindschoonmaak, toeristenbelasting of borgsom). Deze bijkomende kosten worden in de advertenties getoond onder de tarieven bij kopje ‘Extra’s’.

Vandaar dat de totale huursom kan variëren (als je bijvoorbeeld met een groter reisgezelschap komt). De correcte totale huursom wordt uiteraard wel op het reserveringsformulier getoond. Op die manier weet je vooraf welk bedrag je aan de eigenaar dient te betalen voor jouw gewenste periode.

Hoe kan ik een review schrijven en wat zijn de richtlijnen?

Als je via de Micazu kalender hebt geboekt, ontvang je na je verblijf een verzoek om het vakantiehuis te beoordelen. Je hebt dan 30 dagen de tijd om cijfers te geven voor specifieke aspecten van je verblijf en een schriftelijke toelichting te geven. De verhuurder heeft 14 dagen om te reageren, waarna de review online wordt geplaatst. Hierdoor profiteren toekomstige huurders van eerdere ervaringen. 
 
Reviewrichtlijnen bij Micazu:
Beoordeel enkel het gehuurde vakantiehuis 
We verzoeken je om puur het vakantiehuis te beoordelen en andere zaken buiten de review te laten.
Respecteer de privacy van anderen
Vermeld in je review geen e-mailadressen, telefoonnummers, websites, social media-accounts en soortgelijke gegevens van anderen. Namen van derden mogen niet worden vermeld. 
Schrijf reviews op een respectvolle en nette manier
 
Niet toegestaan:
Obscene, lasterlijke, bedreigende of discriminerende reviews
Politiek, religieus of sociaal commentaar
Reclame of commerciële inhoud
Reviews die worden gebruikt als pressie- of chantagemiddel
 
We moedigen gedetailleerde reviews aan, omdat deze anderen kunnen helpen in het maken van hun keuze. Reviews die het resultaat zijn van een conflict tussen huurder en verhuurder en daarmee geen meerwaarde bieden aan toekomstige huurders, zullen niet worden gepubliceerd.
Onvolledige reviews of reviews die niet aan de richtlijnen voldoen, zullen worden verwijderd en tellen dan niet mee in het gemiddelde cijfer.
 
Indienen van een reviewbezwaar
Mocht een verhuurder het niet eens zijn met een geschreven review, kan deze hiervoor een reviewbezwaar bij ons indienen. In dat geval zal een review niet direct gepubliceerd worden. Verhuurders die bezwaar willen indienen tegen een geschreven review, dienen dit goed gemotiveerd en met bewijsmateriaal in te dienen conform onze voorwaarden rondom reviewbezwaren. Alleen als het bezwaar aan de voorwaarden voldoet, zal Micazu het bezwaar in behandeling nemen.
Hoe controleert Micazu de verhuurders?

Op Micazu verstrekken eigenaren van vakantiehuizen via Micazu informatie waarmee je een particulier vakantiehuis kunt vinden en het geselecteerde vakantiehuis direct kunt boeken bij de eigenaar. De eigenaar heeft alle informatie over zijn vakantiehuis geheel zelfstandig geplaatst op onze website. 

Micazu verzendt alleen je boekingsaanvraag en heeft verder geen enkele bemoeienis met (of kennis van) de eventuele verhuurtransactie en betaling zoals die al dan niet vervolgens tot stand komt tussen huurder en verhuurder. Feitelijk biedt Micazu uitsluitend een advertentiemedium (zoals een dagblad of magazine) aan de verhuurder van een vakantiehuis waardoor deze zijn vakantiehuis optimaal en compleet kan presenteren en in contact kan komen met geïnteresseerde huurders.

Uiteraard worden alle advertenties voordat ze online gaan nauwkeurig gecontroleerd. Daarnaast wordt er door onze payment provider een fraude-check uitgevoerd, waarbij o.a. de identiteit van de verhuurder gecontroleerd wordt. Pas als wij het akkoord geven, kan de woning online worden gezet. Huurders kunnen dan ook met een gerust hart boeken. 

Mochten er vreemde of opvallende zaken in de advertentie staan, dan nemen wij daarover contact op met de verhuurder. Ook wanneer er klachten van huurders zijn over bepaalde vakantiehuizen nemen wij daarover contact op met de verhuurder. Bij meerdere klachten wordt het vakantiehuis van de website gehaald.

Mocht je twijfels hebben bij een vakantiehuis of verhuurder. Dan vragen wij je contact op te nemen met onze customer care via helpdesk@micazu.com

Hoe werkt het te koop- en verkoopplatform van Micazu?

Micazu brengt vraag en aanbod bij elkaar. Wij bieden verkopers van vakantiehuizen een platform om in contact te komen met potentiële kopers. Na het samenbrengen van beide partijen zijn de koper en verkoper zelf verantwoordelijk voor het nemen van de vervolgstappen, zonder verdere inmenging van Micazu.   

Heb je vragen of interesse in een vakantiehuis? Dan kun je middels de ‘Contact met de verkoper’ knop het contactformulier openen en zo jouw vragen aan de verkoper stellen en/of een bod doen. Het contactformulier staat in de verkoopadvertentie.  

Als potentiële koper kan dit het begin zijn van een mooi avontuur waar je nog jaren plezier van hebt. Wel is het uiteraard belangrijk om altijd kritisch te blijven en je goed te laten informeren en adviseren. Denk hierbij aan het zoeken van een betrouwbare aankoopmakelaar, het laten uitvoeren van een bouwkundige keuring en natuurlijk ook alles correct laten opstellen bij de notaris. Zorg er ten alle tijden voor dat je duidelijke afspraken hebt gemaakt en hebt vastgelegd voordat je verdere stappen onderneemt in het koopproces.

De verkoopadvertentie wordt door de verkoper zelf gemaakt, zij selecteren zelf de foto’s, schrijven de teksten en bepalen de verkoopprijs. Er zijn geen verborgen kosten tijdens het verkoopproces en als koper betaal je dus niks aan Micazu.   

Micazu heeft geen invloed op of zeggenschap over de inhoud van een verkoopadvertentie noch de prijsbepaling. Wel wordt elke verkoopadvertentie, voordat deze online komt, handmatig door ons gecontroleerd op de echtheid van de advertentie, betrouwbaarheid van de verkoper en overige zaken die van belang zijn. Zo is Micazu een betrouwbaar platform voor iedereen die een vakantiehuis wil kopen of huren.   

Heb je vragen voor Micazu? Ons Customer Care team staat elke werkdag van 09:00 uur tot 17:00 uur voor je klaar om vragen te beantwoorden en problemen te verhelpen.

Hoe betaal ik?

Nadat je reserveringsaanvraag is geaccepteerd, ontvang je een bevestiging per e-mail van Micazu. In deze e-mail vind je een betaalknop om veilig online te betalen.

Ontbreekt deze betaalknop? Dan regel je de betaling rechtstreeks met de verhuurder.

1. Online betalen
Om je betaling veilig te laten verlopen, werken wij samen met Online Payment Platform (OPP), een betrouwbare payment provider die ook betalingen voor onder andere Marktplaats verzorgt. Op je afschrift vind je dit terug onder de naam Online Payments Foundation).

Bij betaling via Online Payment Platform stuurt Micazu je een e-mail met een betaalknop om de betaling veilig online te voldoen

In je bevestigingsmail ontvang je een betaallink voor de aanbetaling (indien van toepassing) en de restbetaling. Je kunt ervoor kiezen om deze betalingen apart te doen, of om het volledige bedrag in één keer te betalen door op de link voor de restbetaling te klikken.

In de bevestigingsmail zie je ook de uiterste betaaldatum voor elke betaling.

Tip: maak een gratis Mijn Micazu-account aan aan om al je betalingen overzichtelijk te beheren en eenvoudig online te voldoen.

Op dit moment zijn de volgende betaalmethodes beschikbaar:

  • iDEAL
  • Visa en Mastercard
  • Bancontact
  • MyBank
  • Carte Bancaire
  • SEPA-bankoverschrijving
  • Apple Pay

2. Betaling rechtstreeks aan de verhuurder

Verhuurders die (nog) geen gebruik maken van Online Payment Platform, regelen de betaling rechtstreeks met jou. De verhuurder geeft aan hoe je de betaling kunt voldoen.

Kan ik ook een huurauto boeken?

Je hebt een geaccepteerde boekingsaanvraag en je wilt geen gedoe op het vliegveld. Dan is het aan te raden om nu alvast een huurauto te reserveren. Wij werken samen met onze partner Sunny Cars. Reserveer een voordelige huurauto via onze autohuurpagina. Zonder verborgen kosten en géén reserveringskosten of creditcardkosten. Dat scheelt toch weer.

Ik wil mijn vakantiehuis verhuren, hoe kan ik mij aanmelden?

Dat is leuk om te horen en goed om te weten dat je interesse is gewekt. Om je vakantiehuis zelf te verhuren op Micazu, lees je op micazu.nl/verhuren alles wat je moet weten en waar je jezelf ook kunt aanmelden. Na het aanmelden kun je direct beginnen met het maken van jouw eigen advertentie op Micazu. Hoe leuker en verleidelijker de advertentie is, des te meer succes op boekingen. We wensen je alvast veel succes!

Kan ik een annuleringsverzekering afsluiten?


Uiteraard kun je bij je boekingsaanvraag kiezen voor het afsluiten van een Kortlopende Annuleringsverzekering. Wij werken samen met Allianz Global Assistance alwaar je de verzekering ook afsluit. Heb je wel al een geaccepteerde boekingsaanvraag maar nog geen Kortlopende Annuleringsverzekering afgesloten? Dan is het nog mogelijk om binnen 14 dagen na de acceptatie door de eigenaar alsnog een Kortlopende Annuleringsverzekering af te sluiten. 

Met deze tijdelijke annuleringsverzekering ben je uitstekend verzekerd voor annulering, vertraging en reisonderbreking. Ook geldig voor last minute reizen!

Veelgestelde vragen over een annuleringsverzekering via Allianz

Waarom heb ik een annuleringsverzekering nodig?
Annulerings- en onderbrekingsuitkeringen kunnen niet-terugbetaalbare, vooruitbetaalde reiskosten (tot het bedrag van je polislimieten) voor je vergoeden als je reis wordt geannuleerd of onderbroken om een verzekerde reden.

Waar kan ik mijn polisnummer vinden?
Het polisnummer staat in de bevestigingsmail die je hebt ontvangen of op het polisblad dat je na de aankoop van de verzekering hebt ontvangen.

Hoe weet ik wat mijn dekkingslimieten zijn?
Raadpleeg het dekkingsoverzicht van de voorwaarden van je verzekering, dat je per e-mail ontvangt. Hier vind je alle details van jouw verzekering, inclusief voordelen, dekkingslimieten, verzekerde redenen en uitsluitingen.

Zijn er uitsluitingen op mijn verzekering?
Ja, er zijn uitsluitingen op de verzekering. Dit zijn specifieke situaties of omstandigheden waarvoor de verzekering niet geldt. De lijst met algemene uitsluitingen is beschikbaar in de voorwaarden.

Ik wil niet meer reizen. Kan ik de kosten van mijn reis terugkrijgen?
Nee, een annuleringsverzekering biedt geen dekking wanneer je van gedachten verandert over je reis.

Ik heb een medische aandoening waardoor ik niet kan reizen. Kan ik annuleren en de kosten van mijn reis vergoed krijgen?
Vergoeding voor annulering als gevolg van een reeds bestaande medische aandoening is afhankelijk van het land waar je woont en de status van de medische aandoening op het moment dat je de annuleringsverzekering afsloot. Raadpleeg de voorwaarden.

Hoe dien ik een claim in?
De snelste en eenvoudigste manier om een claim in te dienen is door naar de website te gaan van Allianz Protection. Om te beginnen heb je jouw e-mailadres of polisnummer nodig, evenals je vertrekdatum of aankoopdatum van de polis.
Je kunt ook contact opnemen via schade@allianz-assistance.nl of telefonisch via +31 (0)20 561 87 30.
Documentatie ter ondersteuning van je claim is vereist voordat wij je claim kunnen beoordelen. Zodra je jouw claim hebt ingediend, ontvang je een bevestigingsmail.

Hoe controleer ik de status van een claim?
Voor de snelste service controleer je de status van je claim online op Allianz Protection.

Waar kan ik mijn polisnummer vinden? 
Het polisnummer staat in de bevestigingsmail die je hebt ontvangen of op het polisblad dat je na het afsluiten van de verzekering hebt ontvangen.

Hoe kan ik mijn annuleringsverzekering opzeggen?
Je kunt een annuleringsverzoek indienen via serviceteam.nl@allianz.com. Je krijgt jouw geld terug als je annuleert binnen de aangegeven herroepingstermijn die vermeld staat in de bevestigingsmail, op voorwaarde dat er geen schade is ingediend en je reis nog niet is begonnen.

Wat te doen bij een probleem met je boeking of verblijf?


Heb je een probleem met of klacht over je boeking of vakantiehuis? Neem dan eerst altijd rechtstreeks contact op met de verhuurder om het probleem te bespreken. Maak indien nodig duidelijke foto’s of video's van de situatie, zodat je alles goed kunt toelichten.

Hieronder zie je welke stappen je als huurder kunt nemen en wanneer Micazu kan helpen.

Welke stappen moet ik zetten als huurder?

Hoe kom ik aan een factuur/betaalbewijs?


Micazu stuurt geen facturen naar huurders.
Wel ontvangt iedere huurder de volgende berichten;
Bevestiging reserveringsaanvraag

Indien de betaling via ons online betaalplatform is gegaan;

  • Bevestiging aanbetaling aan verhuurder
  • Bevestiging restbetaling aan verhuurder
  • Of bevestiging volledige betaling aan verhuurder

Heb je een Mijn Micazu account?

  • Hier vind je per boeking een betaalbewijs
  • Ga naar het overzicht van je boekingen via Mijn boekingen

Klik daarna op Bekijk boeking.

Klik vervolgens op Betaalbewijs printen.

Contact met Micazu

Heb je een vraag over het zoeken of boeken van een vakantiehuis? Vul het contactformulier hieronder in, ons team helpt je graag verder. Wij reageren doorgaans binnen twee werkdagen (maandag t/m vrijdag).

* Verplicht

Micazu BV

Waldorpstraat 17
2521 CA Den Haag

Liever bellen?
T: +31 (0)71 760 1650
Maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 17:00 uur

Op de volgende feestdagen zijn wij gesloten:
Donderdag 25 december 2025 - Eerste Kerstdag
Vrijdag 26 december 2025 - Tweede Kerstdag
Donderdag 1 januari 2026 - Nieuwjaarsdag
Maandag 6 april 2026 - Tweede Paasdag
Maandag 27 april 2026 - Koningsdag
Dinsdag 5 mei 2026 - Bevrijdingsdag
Donderdag 14 mei 2026 - Hemelvaartsdag
Maandag 25 mei 2026 - Tweede Pinksterdag
Vrijdag 25 december 2026 - Eerste Kerstdag

Bedrijfsgegevens
Micazu B.V.
Waldorpstraat 17
2521 CA Den Haag
KvK-nummer: 34295121
Btw-nummer: NL819064245B01