Veelgestelde vragen

Wie is Micazu?

Micazu is de grootste marktplaats voor particuliere vakantiehuizen. Op Micazu kun je kiezen uit ruim 9.000 vakantiehuizen in meer dan 60 landen. Je boekt het vakantiehuis direct bij de Nederlandse eigenaar. Daardoor weet je allebei precies waar je aan toe bent. En omdat je rechtstreeks bij de verhuurder boekt, is dat vaak een stuk voordeliger. 

Micazu is in 2010 gestart doordat we zagen dat Nederlandse eigenaren van een vakantiehuis tot die tijd erg in de greep van de toenmalige (traditionele-) verhuurpartijen zaten. Wij wilden dit openbreken en de eigenaar van een vakantiehuis meer vrijheid en controle geven over de verhuur van zijn eigen vakantiehuis. Want wie kan er nu beter zijn eigen huis beschrijven dan de eigenaar zelf? 

De eigenaar weet ook te beschrijven waar de leukste bezienswaardigheden en restaurants zijn en bij vragen kun je met hem/haar direct contact opnemen. 

De Nederlandse eigenaren op Micazu maken zelf hun eigen advertentie aan. Zij plaatsen hun mooiste foto’s en video’s, schrijven de teksten en bepalen zelf de huurprijzen, wisseldagen en geven een persoonlijke beschrijving van hun huis en de omgeving. Ook geven ze kort weer wie zij zelf zijn en waarom zij het betreffende huis ooit gekocht hebben. 

Alles met als doel om jou de perfecte vakantie te laten vieren. En dat nog eens tegen een voordeliger tarief dan bij andere verhuurplatformen doordat wij geen service fee of boekingskosten aan je in rekening brengen: onze service kost je helemaal niets. De enige aan wie je betaalt is de eigenaar van het vakantiehuis. 

 

Hoe annuleer ik mijn boeking?

Uiteraard kan het voorkomen dat je je boeking wilt annuleren. Belangrijk is om te weten of je boeking door de eigenaar wel of niet geaccepteerd is. 

Nog geen geaccepteerde boeking:
Indien je boeking nog niet geaccepteerd is door de eigenaar, dan volstaat het om de eigenaar van het huis schriftelijk (per email) op de hoogte te brengen van je annulering met daarbij verwoord wat de reden is dat je wilt annuleren. De eigenaar kan dan de boeking in het systeem annuleren voor je.

Wel al een geaccepteerde boeking:
Indien je een geaccepteerde boekingsaanvraag hebt maar nog geen ondertekende huurovereenkomst hebt, dan dien je de eigenaar van het huis schriftelijk (per email) op de hoogte te brengen van je annulering met daarbij verwoord wat de reden is dat je wilt annuleren.

Indien jouw boeking is geaccepteerd door de eigenaar en je wel al een huurovereenkomst met de eigenaar bent overeengekomen, dan gelden de annuleringsvoorwaarden zoals die in de huurovereenkomst zijn opgenomen. 

Indien je een annuleringsverzekering hebt afgesloten voor je vakantie dan gelden de voorwaarden zoals deze bij de afgesloten polis horen.  

Nadat je de eigenaar schriftelijk (per email) hebt geïnformeerd over je annulering, zal de eigenaar  vervolgens jouw geaccepteerde boeking in zijn Micazu-account annuleren, waarna je per mail van Micazu de annuleringsbevestiging ontvangt. Vervolgens is je annulering dan ook een feit.

Hoe reserveer ik een vakantiehuis bij Micazu?

Op de homepage van Micazu kun je op verschillende manieren zoeken. Je kunt bijvoorbeeld op land, streek of datum zoeken. Daarnaast kun je op de knop ‘Uitgebreid zoeken’ klikken voor zoeken of verfijnen op type woning, gewenste faciliteiten, een privé zwembad of dichtbij de zee.

Heb je jouw vakantiehuis gevonden? Dan kun je deze eenvoudig reserveren. Je kunt in de reserveringskalender van het vakantiehuis de beschikbaarheid en prijzen zien. Door in de kalender op de gewenste aankomstdatum en vertrekdatum te klikken zie je wat de prijs is en kun je direct een reserveringsaanvraag plaatsen. De eigenaar van het vakantiehuis wordt per SMS en email op de hoogte gebracht van jouw aanvraag en zal dan zo snel mogelijk contact met je opnemen om je aanvraag te accepteren.

Vervolgens zal de eigenaar contact met je opnemen (per mail of telefoon) om zijn huurvoorwaarden aan je te sturen met daarin de informatie over de betaling, de sleuteloverdracht en verdere belangrijke zaken. Je betaalt dan ook direct aan de eigenaar van het vakantiehuis. Wij verifiëren elke eigenaar natuurlijk grondig, zodat jij met een gerust hart zijn/haar huis kunt boeken.

 

Hoe kan ik een vraag aan de eigenaar van het vakantiehuis stellen?

Mocht je een vraag over het vakantiehuis hebben, dan kun je heel eenvoudig een vraag aan de eigenaar stellen. Dit doe je door in de advertentie van het vakantiehuis bij het profiel van de eigenaar te klikken op ‘Stel een vraag aan de eigenaar’. 

De eigenaar van het vakantiehuis wordt per SMS en email op de hoogte gebracht van jouw vraag en zal je vraag dan snel beantwoorden, zodat je vervolgens met een gerust hart verder kunt met het reserveren van jouw perfecte vakantiehuis.

 

Hoe worden de tarieven op Micazu bepaald?

Op Micazu beheren de eigenaren zelf hun huurtarieven. Sommige eigenaren hanteren een all-inclusive prijs, waar er geen bijkomende kosten zijn. Andere eigenaren hebben bijkomende kosten in hun advertentie toegevoegd (bijvoorbeeld eindschoonmaak, toeristenbelasting of borgsom). Deze bijkomende kosten worden in de advertenties getoond onder de tarieven bij kopje ‘Extra’s’. Vandaar dat de totale huursom kan variëren (als je bijvoorbeeld met een groter reisgezelschap komt). De correcte totale huursom wordt uiteraard wel op het reserveringsformulier getoond. Op die manier weet je vooraf welk bedrag je aan de eigenaar dient te betalen voor jouw gewenste periode.

Zijn de reviews op Micazu echt?

Elke huurder die een boekingsaanvraag via de kalender op Micazu gemaakt heeft, zullen wij na thuiskomst een reviewmail sturen om het huis te beoordelen. De huurder geeft een aantal cijfers en een toelichting op zijn review. De eigenaar van het huis heeft vervolgens 14 dagen de tijd om op de review te reageren. Na deze 14 dagen staat de review van de huurder online in de advertentie van het huis. Op die manier weten de volgende huurders wat er nu zo fijn aan het huis of de omgeving was. Dus alle reviews op Micazu zijn van huurders die via Micazu hebben geboekt en in het desbetreffende vakantiehuis hebben verbleven.

Bij het beoordelen van je verblijf in een vakantiehuis, vragen wij om de volgende richtlijnen in acht te nemen:

Reviews dienen over het gehuurde vakantiehuis te gaan
De nuttigste reviews zijn gedetailleerd en helpen anderen om betere beslissingen te maken. We verzoeken je om puur het vakantiehuis te beoordelen en andere zaken buiten de review te laten.

Respecteer de privacy van anderen
Vermeld in je review geen e-mailadressen, telefoonnummers, websites, social media-accounts en soortgelijke gegevens van anderen.

Reviews dienen respectvol te zijn
Wij verwachten dat er nette reviews worden geschreven.

Dit is niet toegestaan:

  • Een review die obsceen, lasterlijk, bedreigend, schadelijk of discriminerend is
  • Politiek, religieus of sociaal commentaar
  • Reclame of andere commerciële inhoud

Reviews die niet aan onze richtlijnen voldoen, kunnen worden verwijderd en tellen dan niet meer mee in het gemiddelde cijfer.

Hoe controleert Micazu de verhuurders?

Op Micazu verstrekken eigenaren van vakantiehuizen via Micazu informatie waarmee je een particulier vakantiehuis kunt vinden en het geselecteerde vakantiehuis direct kunt boeken bij de eigenaar. De eigenaar heeft alle informatie over zijn vakantiehuis geheel zelfstandig geplaatst op onze website. 

Micazu verzendt alleen je boekingsaanvraag en heeft verder geen enkele bemoeienis met (of kennis van) de eventuele verhuurtransactie en betaling zoals die al dan niet vervolgens tot stand komt tussen huurder en verhuurder. Feitelijk biedt Micazu uitsluitend een advertentiemedium (zoals een dagblad of magazine) aan de Nederlandse eigenaar van een vakantiehuis waardoor deze zijn vakantiehuis optimaal en compleet kan presenteren en in contact kan komen met geïnteresseerde huurders.

Uiteraard worden alle advertenties als ze online gaan nauwkeurig gecontroleerd m.b.v. een handmatige uitvoerige controle om zeker te zijn dat de eigenaar van het betreffende huis ook echt de eigenaar is. Daarnaast wordt er, middels de betaling van het abonnement, ook een fraude-check door onze payment-provider gedaan. Pas als wij het akkoord geven kan de woning online worden gezet. Zodat wij huurders met een gerust hart kunnen laten boeken. 

Mochten er vreemde of opvallende zaken in de advertentie staan, dan nemen wij daarover contact op met de verhuurder. Ook wanneer er klachten van huurders zijn over bepaalde vakantiehuizen nemen wij daarover contact op met de verhuurder. Bij meerdere klachten wordt het vakantiehuis van de website gehaald.

Mocht je twijfels hebben bij een vakantiehuis of verhuurder. Dan vragen wij je contact op te nemen met onze helpdesk via [email protected]

Is Micazu een touroperator?

Micazu is een online platform waar Nederlandse eigenaren van een vakantiehuis zelf hun vakantiehuis kunnen verhuren aan andere Nederlanders. Doordat wij een onlineplatform zijn waar de eigenaar zelf zijn huis adverteert, is Micazu geen touroperator. Je doet als huurder dan ook direct zaken met de eigenaar van het betreffende vakantiehuis.

Hoe wordt de betaling geregeld?

Indien je boekingsaanvraag door de eigenaar van het huis is geaccepteerd dan zal de eigenaar van het huis snel contact met je opnemen (per mail of telefoon) om zijn huurvoorwaarden aan je te sturen met daarin de informatie over de betaling, de sleuteloverdracht en verdere belangrijke zaken. Je betaalt dan ook direct aan de eigenaar van het vakantiehuis zoals jullie samen overeenkomen. En let op: Wij verifiëren elke eigenaar natuurlijk grondig, zodat jij met een gerust hart zijn/haar huis kunt boeken. 

Kan ik ook een huurauto boeken?

Je hebt een geaccepteerde boekingsaanvraag en je wilt geen gedoe op het vliegveld. Dan is het aan te raden om nu alvast een huurauto te reserveren. Wij werken samen met onze partner Sunny Cars. Reserveer een voordelige huurauto via onze autohuurpagina. Zonder verborgen kosten en géén reserveringskosten of creditcardkosten. Dat scheelt toch weer.

Ik wil mijn vakantiehuis verhuren, hoe kan ik mij aanmelden?

Dat is leuk om te horen en goed om te weten dat je interesse is gewekt. Om je vakantiehuis zelf te verhuren op Micazu, lees je op micazu.nl/verhuren alles wat je moet weten en waar je jezelf ook kunt aanmelden. Na het aanmelden kun je direct beginnen met het maken van jouw eigen advertentie op Micazu. Hoe leuker en verleidelijker de advertentie is, des te meer succes op boekingen. We wensen je alvast veel succes!

Kan ik een annuleringsverzekering afsluiten?


Uiteraard kun je bij je boekingsaanvraag kiezen voor het afsluiten van een Kortlopende Annuleringsverzekering. Wij werken samen met Allianz Global Assistance alwaar je de verzekering ook afsluit. Heb je wel al een geaccepteerde boekingsaanvraag maar nog geen Kortlopende Annuleringsverzekering afgesloten? Dan is het nog mogelijk om binnen 7 dagen na de acceptatie door de eigenaar alsnog een Kortlopende Annuleringsverzekering af te sluiten. 

Met deze tijdelijke annuleringsverzekering ben je uitstekend verzekerd voor annulering, vertraging en reisonderbreking. Ook geldig voor last minute reizen!

Neem contact op met Micazu

Wij streven ernaar om het zoeken en boeken van een vakantiehuis zo eenvoudig mogelijk te maken.
Heb je toch een vraag of wil je meer informatie, neem dan contact met ons op. Wij staan je graag te woord.

* Verplicht

Micazu BV

Oude Middenweg 17
2491 AC Den Haag

K.v.K.: 34295121
BTW: 8190.64.245.B.01