Veelgestelde vragen

Wie is Micazu?

Micazu is de grootste Nederlandse marktplaats voor particuliere vakantiehuizen. Op Micazu kun je kiezen uit meer dan 10.000 vakantiehuizen in meer dan 50 landen. Je boekt bovendien rechtstreeks bij de eigenaar, dus je weet allebei precies wat je kunt verwachten en de kosten zijn vaak een stuk goedkoper. 

Micazu is in 2010 begonnen omdat we zagen dat Nederlandse huiseigenaren die hun vakantiehuis wilden verhuren erg in de klauwen van de toenmalige (traditionele) verhuurbedrijven zaten. Wij wilden een alternatief bieden en eigenaren meer vrijheid en controle geven over de verhuur van hun eigen vakantiewoning. Want wie kan een huis beter beschrijven dan de eigenaar zelf?

De eigenaren maken hun eigen advertentie op Micazu. Zij plaatsen hun beste foto's en video's, schrijven de tekst, bepalen de huurprijzen en wisseldagen en geven een persoonlijke beschrijving van hun woning en de omgeving. Ook leggen ze uit wie ze zijn en waarom ze de betreffende woning hebben gekocht.

Dit alles om jou te laten genieten van de perfecte vakantie. En vaak voordeliger dan andere verhuurplatforms omdat wij jou geen service- of boekingskosten in rekening brengen; onze service kost je helemaal niets. De enige persoon aan wie je betaalt is de eigenaar van het huis.

Micazu is een online platform waar eigenaren van een vakantiehuis zelf hun vakantiehuis kunnen verhuren aan anderen. Doordat wij een online platform zijn waar de eigenaar zelf zijn huis adverteert, is Micazu geen touroperator. Je doet als huurder dan ook direct zaken met de eigenaar van het betreffende vakantiehuis.

Hoe annuleer ik mijn boeking?

Uiteraard kan het voorkomen dat je je boeking wilt annuleren. Belangrijk is om te weten of je boeking door de eigenaar wel of niet geaccepteerd is. 

Nog geen geaccepteerde boeking:
Indien je boeking nog niet geaccepteerd is door de eigenaar, dan volstaat het om de eigenaar van het huis schriftelijk (per e-mail) op de hoogte te brengen van je annulering met daarbij verwoord wat de reden is dat je wilt annuleren. De eigenaar kan dan de boeking in het systeem annuleren voor je.

Wel al een geaccepteerde boeking:
Indien je een geaccepteerde boekingsaanvraag hebt maar nog geen huurovereenkomst hebt, dan dien je de eigenaar van het huis schriftelijk (per e-mail) op de hoogte te brengen van je annulering met daarbij verwoord wat de reden is dat je wilt annuleren.

Indien jouw boeking is geaccepteerd door de eigenaar en je wel al een huurovereenkomst met de eigenaar bent overeengekomen, dan gelden de annuleringsvoorwaarden zoals die in de huurovereenkomst zijn opgenomen. 

Indien je een annuleringsverzekering hebt afgesloten voor je vakantie dan gelden de voorwaarden zoals deze bij de afgesloten polis horen.  

Nadat je de eigenaar schriftelijk (per e-mail) hebt geïnformeerd over je annulering, zal de eigenaar  vervolgens jouw geaccepteerde boeking in zijn Micazu-account annuleren, waarna je per mail van Micazu de annuleringsbevestiging ontvangt. Vervolgens is je annulering dan ook een feit.

Hoe reserveer ik een vakantiehuis bij Micazu?

Op de homepage van Micazu kun je op verschillende manieren zoeken. Je kunt bijvoorbeeld op land, streek of datum zoeken. Daarnaast kun je op de knop ‘Uitgebreid zoeken’ klikken voor zoeken of verfijnen op type woning, gewenste faciliteiten, een privé zwembad of dichtbij de zee.

Heb je jouw vakantiehuis gevonden? Dan kun je deze eenvoudig reserveren. Je kunt in de reserveringskalender van het vakantiehuis de beschikbaarheid en prijzen zien. Door in de kalender op de gewenste aankomstdatum en vertrekdatum te klikken zie je wat de prijs is en kun je direct een reserveringsaanvraag plaatsen. De eigenaar van het vakantiehuis wordt per SMS en email op de hoogte gebracht van jouw aanvraag en zal dan zo snel mogelijk contact met je opnemen om je aanvraag te accepteren.

Vervolgens zal de eigenaar contact met je opnemen (per mail of telefoon) om zijn huurvoorwaarden aan je te sturen met daarin de informatie over de betaling, de sleuteloverdracht en verdere belangrijke zaken. Je betaalt dan ook direct aan de eigenaar van het vakantiehuis. Wij verifiëren elke eigenaar natuurlijk grondig, zodat jij met een gerust hart zijn/haar huis kunt boeken.

Hoe kan ik een vraag aan de verhuurder van het vakantiehuis stellen?

Mocht je een vraag over het vakantiehuis hebben, dan kun je heel eenvoudig een vraag aan de eigenaar stellen. Dit doe je door in de advertentie van het vakantiehuis bij het profiel van de eigenaar te klikken op ‘Stel een vraag aan de verhuurder’. 

De eigenaar van het vakantiehuis wordt per SMS en email op de hoogte gebracht van jouw vraag en zal je vraag dan snel beantwoorden, zodat je vervolgens met een gerust hart verder kunt met het reserveren van jouw perfecte vakantiehuis.

 

Hoe worden de tarieven op Micazu bepaald?

Op Micazu beheren de eigenaren zelf hun huurtarieven. Sommige eigenaren hanteren een all-inclusive prijs, waar er geen bijkomende kosten zijn. Andere eigenaren hebben bijkomende kosten in hun advertentie toegevoegd (bijvoorbeeld eindschoonmaak, toeristenbelasting of borgsom). Deze bijkomende kosten worden in de advertenties getoond onder de tarieven bij kopje ‘Extra’s’.

Vandaar dat de totale huursom kan variëren (als je bijvoorbeeld met een groter reisgezelschap komt). De correcte totale huursom wordt uiteraard wel op het reserveringsformulier getoond. Op die manier weet je vooraf welk bedrag je aan de eigenaar dient te betalen voor jouw gewenste periode.

Wat te doen als er iets misgaat, en hoe werken reviews?

Wat moet je doen bij een klacht over je boeking, verblijf of verhuurder?
 
Heb je een klacht over je boeking, de accommodatie of de verhuurder? Neem dan altijd eerst rechtstreeks contact op met de verhuurder, eigenaar of beheerder om het probleem te bespreken. Zorg ervoor dat je, indien nodig, duidelijke foto's of video's maakt van de situatie, zodat je alles goed kunt uitleggen.

De onderstaande flowchart helpt je om te bepalen welke stappen je kunt nemen als huurder en wanneer Micazu hierbij kan helpen.

 
Hoe verloopt het reviewproces bij Micazu?
 
Als je via de Micazu kalender hebt geboekt, ontvang je na je verblijf een verzoek om het vakantiehuis te beoordelen. Binnen 30 dagen kun je cijfers en een toelichting geven. De verhuurder heeft 14 dagen om te reageren, waarna de review online wordt geplaatst. Hierdoor profiteren toekomstige huurders van eerdere ervaringen. 
 
Reviewrichtlijnen bij Micazu:
 
Beoordeel enkel het gehuurde vakantiehuis 
We verzoeken je om puur het vakantiehuis te beoordelen en andere zaken buiten de review te laten.
Respecteer de privacy van anderen
Vermeld in je review geen e-mailadressen, telefoonnummers, websites, social media-accounts en soortgelijke gegevens van anderen. Namen van derden mogen niet worden vermeld. 
Schrijf reviews op een respectvolle en nette manier
 
Niet toegestaan:
 
Obscene, lasterlijke, bedreigende of discriminerende reviews
Politiek, religieus of sociaal commentaar
Reclame of commerciële inhoud
Reviews die worden gebruikt als pressie- of chantagemiddel
We moedigen gedetailleerde reviews aan, omdat deze anderen helpen betere beslissingen te nemen. Onvolledige reviews of reviews die niet aan de richtlijnen voldoen, zullen worden verwijderd en tellen dan niet mee in het gemiddelde cijfer.
 
Indienen van een reviewbezwaar: 
 
Mocht een verhuurder het niet eens zijn met een geschreven review, kan deze hiervoor een reviewbezwaar indienen. In dat geval zal een review niet direct gepubliceerd worden. Verhuurders die bezwaar willen indienen tegen een geschreven review, dienen dit goed gemotiveerd per e-mail naar de Micazu Helpdesk te sturen, met bewijsmateriaal. Er gelden voorwaarden voor het indienen van een bezwaar, welke door een verhuurder kunnen worden geraadpleegd in de Micazu Beheeromgeving. Alleen als het bezwaar aan de voorwaarden voldoet, zal Micazu het bezwaar in behandeling nemen.
 
Hoe controleert Micazu de verhuurders?

Op Micazu verstrekken eigenaren van vakantiehuizen via Micazu informatie waarmee je een particulier vakantiehuis kunt vinden en het geselecteerde vakantiehuis direct kunt boeken bij de eigenaar. De eigenaar heeft alle informatie over zijn vakantiehuis geheel zelfstandig geplaatst op onze website. 

Micazu verzendt alleen je boekingsaanvraag en heeft verder geen enkele bemoeienis met (of kennis van) de eventuele verhuurtransactie en betaling zoals die al dan niet vervolgens tot stand komt tussen huurder en verhuurder. Feitelijk biedt Micazu uitsluitend een advertentiemedium (zoals een dagblad of magazine) aan de verhuurder van een vakantiehuis waardoor deze zijn vakantiehuis optimaal en compleet kan presenteren en in contact kan komen met geïnteresseerde huurders.

Uiteraard worden alle advertenties als ze online gaan nauwkeurig gecontroleerd m.b.v. een handmatige uitvoerige controle om zeker te zijn dat de eigenaar van het betreffende huis ook echt de eigenaar is. Daarnaast wordt er, middels de betaling van het abonnement, ook een fraude-check door onze payment-provider gedaan. Pas als wij het akkoord geven kan de woning online worden gezet. Zodat wij huurders met een gerust hart kunnen laten boeken. 

Mochten er vreemde of opvallende zaken in de advertentie staan, dan nemen wij daarover contact op met de verhuurder. Ook wanneer er klachten van huurders zijn over bepaalde vakantiehuizen nemen wij daarover contact op met de verhuurder. Bij meerdere klachten wordt het vakantiehuis van de website gehaald.

Mocht je twijfels hebben bij een vakantiehuis of verhuurder. Dan vragen wij je contact op te nemen met onze customer care via [email protected]

Hoe werkt het te koop- en verkoopplatform van Micazu?

Micazu brengt vraag en aanbod bij elkaar. Wij bieden verkopers van vakantiehuizen een platform om in contact te komen met potentiële kopers. Na het samenbrengen van beide partijen zijn de koper en verkoper zelf verantwoordelijk voor het nemen van de vervolgstappen, zonder verdere inmenging van Micazu.   

Heb je vragen of interesse in een vakantiehuis? Dan kun je middels de ‘Contact met de verkoper’ knop het contactformulier openen en zo jouw vragen aan de verkoper stellen en/of een bod doen. Het contactformulier staat in de verkoopadvertentie.  

Als potentiële koper kan dit het begin zijn van een mooi avontuur waar je nog jaren plezier van hebt. Wel is het uiteraard belangrijk om altijd kritisch te blijven en je goed te laten informeren en adviseren. Denk hierbij aan het zoeken van een betrouwbare aankoopmakelaar, het laten uitvoeren van een bouwkundige keuring en natuurlijk ook alles correct laten opstellen bij de notaris. Zorg er ten alle tijden voor dat je duidelijke afspraken hebt gemaakt en hebt vastgelegd voordat je verdere stappen onderneemt in het koopproces.

De verkoopadvertentie wordt door de verkoper zelf gemaakt, zij selecteren zelf de foto’s, schrijven de teksten en bepalen de verkoopprijs. Er zijn geen verborgen kosten tijdens het verkoopproces en als koper betaal je dus niks aan Micazu.   

Micazu heeft geen invloed op of zeggenschap over de inhoud van een verkoopadvertentie noch de prijsbepaling. Wel wordt elke verkoopadvertentie, voordat deze online komt, handmatig door ons gecontroleerd op de echtheid van de advertentie, betrouwbaarheid van de verkoper en overige zaken die van belang zijn. Zo is Micazu een betrouwbaar platform voor iedereen die een vakantiehuis wil kopen of huren.   

Heb je vragen voor Micazu? Ons Customer Care team staat elke werkdag van 09:00 uur tot 17:00 uur voor je klaar om vragen te beantwoorden en problemen te verhelpen.

Hoe wordt de betaling geregeld?

Nadat je boekingsaanvraag door de eigenaar van het huis is geaccepteerd, zal hij of zij snel contact met je opnemen (per mail of telefoon) en zal je afspraken maken over de betaling, de huurvoorwaarden, de sleuteloverdracht en andere belangrijke zaken.

 

Hoe betaal ik aan de verhuurder?

1. Online betalen

Om jou veilig te laten betalen met betaalmethodes als creditcard, iDEAL, Mister Cash en Sofort hebben wij een koppeling met Online Payments Foundation gemaakt. Deze payment provider verzorgt ook betalingen voor Marktplaats en ANWB. 

Als de betaling via Betaalgemak verloopt, ontvang je vanuit Micazu e-mails met een betaallink en kun je veilig online de betaling voldoen.

Tip: maak een gratis Mijn Micazu-account aan, dan heb je een compleet overzicht van je betalingen en kun je ze ook via Mijn Micazu voldoen.

2. Betaling rechtstreeks aan de verhuurder

Verhuurders die nog geen gebruik maken van Betaalgemak, zullen de wijze van betaling rechtstreeks met jou regelen. De verhuurder zal je laten weten hoe je dient te betalen.

Kan ik ook een huurauto boeken?

Je hebt een geaccepteerde boekingsaanvraag en je wilt geen gedoe op het vliegveld. Dan is het aan te raden om nu alvast een huurauto te reserveren. Wij werken samen met onze partner Sunny Cars. Reserveer een voordelige huurauto via onze autohuurpagina. Zonder verborgen kosten en géén reserveringskosten of creditcardkosten. Dat scheelt toch weer.

Ik wil mijn vakantiehuis verhuren, hoe kan ik mij aanmelden?

Dat is leuk om te horen en goed om te weten dat je interesse is gewekt. Om je vakantiehuis zelf te verhuren op Micazu, lees je op micazu.nl/verhuren alles wat je moet weten en waar je jezelf ook kunt aanmelden. Na het aanmelden kun je direct beginnen met het maken van jouw eigen advertentie op Micazu. Hoe leuker en verleidelijker de advertentie is, des te meer succes op boekingen. We wensen je alvast veel succes!

Kan ik een annuleringsverzekering afsluiten?


Uiteraard kun je bij je boekingsaanvraag kiezen voor het afsluiten van een Kortlopende Annuleringsverzekering. Wij werken samen met Allianz Global Assistance alwaar je de verzekering ook afsluit. Heb je wel al een geaccepteerde boekingsaanvraag maar nog geen Kortlopende Annuleringsverzekering afgesloten? Dan is het nog mogelijk om binnen 14 dagen na de acceptatie door de eigenaar alsnog een Kortlopende Annuleringsverzekering af te sluiten. 

Met deze tijdelijke annuleringsverzekering ben je uitstekend verzekerd voor annulering, vertraging en reisonderbreking. Ook geldig voor last minute reizen!

Hoe kan ik vakantiehuizen zien op een landkaart?


In de zoekbalk typ je de naam van het land, de streek of plaats waar je vakantiehuizen zoekt. Klik op zoeken, hierna volgen alle beschikbare vakantiehuizen in jouw gekozen land. 

Klik vervolgens op de button Toon vakantiehuizen op kaart wat onderin het beeld verschijnt (als je op Fullscreen kaart klikt, vouwt de kaart zich uit over het gehele scherm). Bij mobiele weergave klik je op de button Kaart. Op de kaart zie je blauwe markeringen. Elke blauwe markering is een vakantiehuis. Wanneer je op een markering klikt, zie je een foto en korte beschrijving van het vakantiehuis. Door op de foto te klikken, word je doorgestuurd naar de advertentie van dit huis.

Zo zie je alle vakantiehuizen die bij elkaar in de buurt liggen op een overzichtelijke manier.

Hoe kom ik aan een factuur/betaalbewijs?

Micazu stuurt geen facturen naar huurders.
Wel ontvangt iedere huurder de volgende berichten;
Bevestiging reserveringsaanvraag

Indien de betaling via ons online betaalplatform is gegaan;

  • Bevestiging aanbetaling aan verhuurder
  • Bevestiging restbetaling aan verhuurder
  • Of bevestiging volledige betaling aan verhuurder

Heb je een Mijn Micazu account?

  • Hier vind je per boeking een betaalbewijs
  • Ga naar het overzicht van je boekingen via Mijn boekingen

Klik daarna op Bekijk boeking.

Klik vervolgens op Betaalbewijs printen.

Neem contact op met Micazu

Wij streven ernaar om het zoeken en boeken van een vakantiehuis zo eenvoudig mogelijk te maken.
Heb je toch een vraag of wil je meer informatie, neem dan contact met ons op. Wij staan je graag te woord tijdens kantooruren ma-vr tussen 09:00 - 17:00 uur.

* Verplicht

Micazu BV

Waldorpstraat 17
2521 CA Den Haag

Geopend maandag - vrijdag 9:00 - 17:00 uur

Wij zijn gesloten tijdens de volgende feestdagen:

Kerst: woensdag 25 december 2024 
Kerst: donderdag 26 december 2024 

Kamer van Koophandel nummer:  34295121

BTW-nummer: NL 8190.64.245.B.01